Ökosodj

Pedálozz a környezetért – interjú a DELIVER-ED Budapesttel

Nem csak az egészséges életmód, de már a környezetvédelem szimbóluma is a bicikli. Utóbbinak a keretein belül pedig nem feltétlenül csak az egyéni közlekedést, hanem egy szuper szolgáltatást is kivitelezhetünk vele, ami nem más, mint a kiszállítás. A DELIVER-ED Budapest szárnyai alatt Erdész Dávid cargo biciklivel szeli a várost nap, mint nap, hogy károsanyagkibocsátás nélkül jussanak el termékek a-ból b-be.

Mi az a cargo bicikli? Kik használják?  

A cargo bringa, a nálunk inkább teherkerékpárként ismert, első pillantásra fura felépítésű, már-már mutáns bicikli, melyet – nevéből adódóan – elsősorban nagyobb méretű, súlyú vagy egyedi kiterjedésű áruk szállítására építenek és használnak. Kialakításuk és extrém teherbírásuk lehetővé teszi, hogy akár mázsányi szállítmányt vagy egy kisebb óvodáscsoportot is elvigyenek. Itthon csak az elmúlt 4-5 évben jelent meg ez a jármű, főként Budapest utcáin, ahol egyre kevésbé bámulják meg a sokoldalú szállítóeszközt, bár egy jól megpakolt cargo még ma is feltűnést kelt (és jó példát mutat!). Persze külföldön nagyobb múltja és kultúrája van. A legtapasztaltabb gyártók Dániából, Hollandiából, Németországból kerülnek ki, így ezeken a helyeken a teherbiciklik felhasználása sokrétűbb. De nincs szégyenkezni valónk, hiszen a magyar gyártóműhelyek száma is ígéretesen alakul és már készülnek jó teherbringák!

Mit képvisel a DELIVER-ED Budapest? Honnan jött az ötlet, hogy ezt a projektet megvalósítsd? 

Pontosan nem emlékszem, mikor estem cargo-szerelembe és fogalmazódott meg bennem, hogy teherbringára váltsak. De a húszévnyi fővárosi bringázás ideje alatt fokozatosan formálódott bennem az igény, hogy legyen egy eszközöm, amivel elkerülhető az autó használata, ha egy hátizsáknyinál több cuccot vinnék magammal. A DELIVER-ED tulajdonképpen 4 éve kezdett, egyedi növénydekorációkat készítő vállalkozásom (RisoPlant) szállítóeszközeként kelt életre 2018-ban. Onnantól kvázi kiváltottam az autós fuvarozást és minden budapesti vásárra és rendezvényre teherbringával szállítottam a termékeket. Ráéreztem és rendkívül élvezem a cargo előnyeit: teherbírása és kapacitása felér egy (kisebb) autó csomagtartójával, bármilyen belvárosi hely elérése egyszerű, a szállítás gyors és olcsó lett vele, ráadásul állandóan mozgásban és edzésben is tart. Ezeket másoknak is meg akartam mutatni, és meggyőzésként egyre több izgalmas és kihívást jelentő fuvart vállaltam, amit a közösségi oldalakon rendszeresen dokumentálok is.  

Miket és kiknek szállítasz? Mennyibe kerül a szolgáltatás?

Gyakorlatilag mindent viszek, amit a cargo megenged. Eddig szállítottam már például kisbútorokat, polcokat, több tucat növényt és cserepet, mosógépet, raklapnyi olívaolajat, catering eszközöket 70 fős rendezvényre, és még kisebb költözéseket is lepedáloztam. Az árakat próbálom a feladattal arányosan meghatározni, de persze minden szállítmány és munka más. Az érdeklődőknek mindig elmondom, hogy miket érdemes fontolóra venni és mikor éri meg igazán teherbringát bevetni. Az utóbbi évben lett pár biztos partner, akiknek rendszeresen fuvarozok, de kialakulóban van az is, hogy társakkal vállalok el olyan munkákat, ahol állandó, napi jellegű igény adódik szállításra.

Hogy látod, van jövője ennek a fajta kiszállításnak? 

Elfogult vagyok, és erre kapásból rávágnám, hogy csak ennek van jövője! Elég az ellehetetlenülő belvárosi autós forgalomra, az állandósuló parkolási gondokra, a légszennyezettségre vagy a zajterhelésre gondolni. Persze, valahol helye van az autós teherfuvarozásnak is, de látni kell, hogy az élhető várost csak alternatív, jól szervezett, rugalmas szállítási módszerekkel lehet fenntarthatóan ellátni.

Mennyit fejlődött az elmúlt években a bicajos kultúra itthon? 

Rengeteget! Segítségül hívhatnánk statisztikákat, hogy ezt alátámasszuk, de elég csak kimenni az utcára és tapasztaljuk, hogy egyre többen, szerencsére egyre javuló infrastrukturális környezetben, fejlődő kerékpáros kultúrában bringáznak. Ennek elérésében elvitathatatlan szerepe van a különböző nonprofit szervezeteknek és civil kezdeményezéseknek. Ma már az alulról jövő innovációs ötletek, a kerékpárosok tömege által életre hívott kezdeményezések is nagyobb figyelmet kapnak a városvezetés köreiben (talán).

A karanténban többen igénybe veszik ezt a fajta szolgáltatást? Mit tapasztalsz? 

Kérdés sem férhet hozzá! Egy hónapja megtöbbszöröződött az igény a házhozszállításokban, amit sok, az ellátást biztosító vállalkozás nehezen követ le, hiszen kapacitásban nem egy ilyen hirtelen megugró növekedésre voltak berendezkedve. Itt beszélnünk kell a lakossági pánikvásárlásokról és félelemből adódó árufelhalmozásról. Szállítói oldalról tekintve természetesen ez magával hozta a munkák számának megugrását, de azzal, hogy most mindenki igyekszik ebben megtalálni az (anyagi) megoldást és futárnak áll, ez szükségszerűen eloszlik.  

deliver-ed

Köszönet Erdész Dávidnak az interjúért és a képekért!

Kövessétek a DELIVER-ED Budapest Facebook és Instagram oldalát, és ha környezetbarát kiszállítást választanál, keresd Dávidot bátran!


(Visited 22 times, 1 visits today)

No Comments

    Leave a Reply

    Facebook
    Instagram