Lelkifröccs

Munka nélkül a koronavírus miatt – Jakobovits Kitti reflektál

Aki még nem ismerné Jakobovits Kittit és munkásságát, ebben a vele készült első interjúnkban elolvashatja. Nemrég pedig Kittivel körbejártuk a munkahelyeket, mint állomásokat az életünkben. Ez alkalommal pedig szeretnénk megszólítani azokat, akik a jelenlegi helyzet miatt álláskeresővé váltak.

Elöljáróban fontos azzal kezdeni, hogy az egyéni szituációk és élethelyzetek miatt nincs egyetlen egy bevált recept arra, hogy pontosan hogyan cselekedjünk, ha elveszítettük a munkánkat. De lehetőségeink mindig vannak, ezáltal pedig esélyünk is arra, hogy kihozzuk a legjobbat a helyzetből! Ehhez gyűjtöttünk össze pár jótanácsot.

A hozzáállás fontossága

A szemléletváltás elősegítéséhez sokat számít, ha nem munkanélkülinek, hanem álláskeresőnek tituláljuk magukat. A két szóban nagy az átfordítás! A munkanélküli egy hiányállapotot ismertet, míg az álláskereső egy aktív ige, aminek mi magunk vagyunk az ágense. Egy ilyen aprónak tűnő átkeretezés idővel érezhetően pozitív hatással lesz rád és a környezetedre!

 „Többször hallottam már olyanról, hogy emberek titkolják, hogy nincs állásuk, mert azt szégyenként élik meg, és attól tartanak, hogy a környezetük kudarcként könyveli el. Pedig a nagy számok törvénye alapján még az is igaz lehet, hogy minél több embernek mesélünk róla, annál nagyobb eséllyel tudnak nekünk egy pozíciót felajánlani!”

Tehát ne érezz bűntudatot emiatt, bízz a szeretteidben és abban, hogy előbb vagy utóbb sikerül állást találnod!

Ne magadat okold!

Általánosságban igaz, hogy a jelenlegi helyzetre vagy a körülményekre nem tudunk hatni, nem tudjuk azokat befolyásolni. Viszont azt, hogy mi hogyan viszonyulunk hozzá és reagálunk rá, azt nagyon is tudjuk irányítani! A vírus miatti elbocsájtások nagy százaléka nem azért történik, mert téged a főnököd személyesen nem bírt, vagy a teljesítményed volt gyenge. Ez egy gazdasági indok. Fontos, hogy megértsük, ha el is bocsájtottak, mi feltehetően megtettünk minden tőlünk telhetőt, nem bennünk van a hiba.

Ahhoz, hogy ez tudatosuljon benned – és abban az esetben, ha ezt megteheted – ajánlatos őszinte, tiszta kommunikációval lezárni főnököddel az utolsó beszélgetést. Hiszen a feldolgozáshoz szükség van arra, hogy tudjuk, miért történt ez az egész. De ugyanakkor azt is el kell fogadnunk, hogyha maradnak megválaszolatlan kérdések.

A változás szerepe az életünkben

„A munkahely elvesztését, mint veszteségélményt sok szakember a gyászfolyamathoz hasonlítja. Mindkettőhöz ugyanazok a fázisok tartoznak, és mindkettőre vonatkozik, hogy a történtek után, azonnal pozitívnak lenni nem megoldás. Meg kell élni ezeket a különböző szakaszokat, ehhez pedig időt kell adnunk magunknak.”

A változásfolyamatnak 7 fázisa van, melyek a következők: bénultság, tagadás, düh, alkudozás, depresszió, próbálgatás, majd elfogadás. Ezek nem feltétlenül jelennek meg mindenkinél, és az is változó, hogy milyen hosszú ideig tart egy fázis. Sőt, a sorrend sem feltétlenül ennyire fekete-fehér. Elképzelhető, hogy rajtad máshogy jelentkezik.

Ebben az időszakban szemléljük magunkat, hogy hol tartunk. Nagy segítség már csak maga a felismerés, hogy éppen melyik fázist éljük meg. Ezt követően pedig hagyjuk, hogy az állapot lecsorogjon és a saját tempónk szerint kerüljünk egyikből a másikba. De fontos az is, ha már hetek óta ugyanabban vagyunk, akkor érdemes elgondolkoznunk, hogy mivel tudnánk átbillenni.
Alapvetően pedig, ha mindeközben folytatjuk az életünket és reflektálunk az adott fázisra, és akár csak nagyon kis lépéseket teszünk a következő szakasz elérése érdekében, át fogunk tudni gördülni. Ehhez érdemes kis célokat kitűznünk, 3-4 dolgot, hogy a nap végére mit fogunk elérni. Cél lehet akár az is, hogy elmosogatunk, ha már régóta ott áll a sok mosatlan. Nem kell, hogy a teljes napunk ebből álljon, elég néhány apró lépés, amiket majd a nap végén kipipálhatunk.

Továbbá nem feltétlenül kell új készségeket magunkra ruháznunk vagy hirtelen új hobbikat kipróbálnunk! Folytassunk olyan tevékenységet, amivel korábban is le tudtuk foglalni magunkat és tiszta örömet okoz.

jakobovits kitti

Ismerd fel az új lehetőségeket!

Hogyha elérkeztél arra a pontra, hogy munkát keresel, nem szabad elkeseredni, hogyha az eddigi szakterületedben nem találsz üres pozíciót. Gondold át, hogy mi a jelenlegi motivációd. Ez segíthet akár új irányok felé elindulni! Kérdezd meg magadtól, mi a célod? Csak az, hogy legyen valamiből bevételed? Esetleg fontos, hogy örömödet is leljed benne? Emellett azt is szem előtt tartod, hogy másokon segíts? Akár nyúlj vissza régi hobbikhoz, amikre eddig nem is gondoltál munkaként! Jó példa erre egy közeli ismerősöm, aki biciklifutárként helyezkedett el, miután elbocsájtották a munkahelyéről.

“Ezek mellett fontos, hogy azt is megértsük, ez csak egy ideiglenes állapot. Ha most egy olyan munkát vállalunk el, amit a vírus előtti mindennapokban nem tettünk volna, ez sem probléma. Nem kell mindenképp hosszútávon működő megoldást találnunk! Hiszen a vírus beköszönése előtti rendszerünk sem működik most. Fel lehet fogni ezt úgy is, hogy eddzük a saját rugalmasságunkat, alkalmazkodóképességünket! Előbb vagy utóbb el kell fogadnunk, hogy a változás állandó és érdemes erre berendezkednünk. És bár nem kívánjuk, hogy ez sűrűn megtörténjen, de minél többször gyakoroljuk, hogyan működünk a változásban, annál könnyebb lesz a későbbiekben tapasztalatként visszanyúlni ehhez az időszakhoz.”

PRACTICE LIVING – Tevékenységtervező

A Practice Living egyelőre egy online és offline kitölthető tevékenységtervező füzet. A projekt arra a tényre épül, hogy az életünk változásokkal van tele, amikkel meg kell küzdenünk. Ez nem feltétlenül csak a koronavírus helyzetre igaz. Hozhat változást a főiskolára való jelentkezés, egy új párkapcsolat, gyerekvállalást, stb.

De a jelenlegi helyzetben, a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy munkahelyelvesztést követően otthon vagyunk, és azt se tudjuk mi vár ránk. Céltalanok vagyunk. Tele vagyunk kérdésekkel: mivel telnek majd az elkövetkező napok?
Ilyenkor segít, hogy ezeket a minket elöntő negatív gondolatokat rendszerezük a füzettel. A Practice Living célja, hogy rávezessen arra, hogy gondoljuk végig, milyen tevékenységek töltötték ki a napjainkat, a változás előtti életstruktúránkban. Ezekkel a gondolatokkal a füzetet kitöltve, önreflektív módon átvezetjük magunkat régi napjainkból az új napjainkba (életünkbe). A füzet itt tölthető le.

Végezetül pedig Kitti egyik fontos gondolatával zárunk útravalóként:

„Mindenkinek a saját problémája legyen számára a legnagyobb. Bár nehéz magunk felé ezt beismerni, de adott esetben teljesen mindegy, hogy valakinek rosszabb. A világ tele van szörnyű dolgokkal, amiket nem befolyásolhatunk, főleg nem azzal, hogy ezek alá rendeljük magunkat. Nagyon fontos elismernünk, hogy bár tudjuk, hogy racionálisan vannak, akiknek nálunk nehezebb helyzettel kell megküzdeniük, ettől még megélhetjük azt, hogy fáj valami. Mindenkinek az a legnehezebb, amibe ő került.”

Jakobovits Kitti munkásságát Facebookon itt, Instagramon pedig itt tudod követni!

Ha felkeltettük az érdeklődésedet, keresd bátran, egyéni vagy csoportos foglalkozásokért!

A képekért külön köszönet Jakobovits Lilinek!


Ha tetszett, oszd meg!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük