Ökosodj

Kérdőívünk eredménye

Először is nagyon köszönjük a türelmeteket a kérdőív feldolgozását illetően, továbbá a rengeteg kitöltést és megosztást! A kérdőívünk célja a fogyasztói szokások felmérése volt, megismerve azt, hogy a környezetbarát alternatívákhoz – jelen esetben a csomagolásmentes boltokhoz – hogyan viszonyulnak az emberek.

Először pár, szerintem említésre méltó demográfiai adattal kezdem, hogy te is képbe kerülj a kérdőív kitöltőivel kapcsolatban, esetleg be tudd azonosítani magad. 🙂

  • Összesen 1945 válasz érkezett
  • A kérdőívet 1738 nő és 207 férfi töltötte ki
  • A legfiatalabb kitöltőnk 15-, a legidősebb pedig 71 éves. Ezen belül minden korosztályból kaptunk válaszokat.
  • A lakóhelyek így alakultak:
kérdőív

Ezek azért fontos adatok, mert a végére képet kaptunk arról, hogy melyik korosztály, attól függően hol él, milyen napszakban vásárol, mit tart vásárlásai során (bolt és termék) szem előtt, továbbá, hogy fontos-e egyáltalán neki a környezetvédelem.

Most jön a kérdőív eredményeinek izgi része!

Többek között arra voltunk kíváncsiak, miket vesztek figyelembe a vásárlás helyszínének kiválasztásakor. Olyan szempontok közül lehetett választani, mint az ár, a bolt megközelíthetősége, választékos termékkínálat és az eladók udvariassága. 1-5 skálán voksolhattak a kitöltők, minek eredménye:

A legfontosabb szempont a bolt megközelíthetősége lett, amit a választékos termékkínálat, majd az ár követ. Mindezek után az 5. helyre került az eladók viselkedése.

A következő kérdés pedig a termékekre fókuszált: „Mennyire fontosak az alábbi szempontok egy termék megvásárlásakor?”: ár, ne tartalmazzon környezetre káros anyagokat, ne képezzen hulladékot, glutén- és/vagy laktózmentes, továbbá bio/vegyszermentes.

A legfontosabb a válaszadók szerint, hogy a megvásárolt termék ne tartalmazzon a környezetre káros anyagokat. A fontossági sorrendben ezt követi, hogy ne képezzen hulladékot, majd a magyar, aztán a bio/vegyszermentes tulajdonság és végül a glutén és/vagy laktózmentesség.

Itt fontos kiemelnem, hogy a kérdőív szerint meglepő módon, 937 szerint egyáltalán nem mérvadó a termék választásakor, hogy az glutén és/vagy laktózmentes.

Ezt követte az a kérdés, hogy vajon fontos a kitöltő számára a környezetvédelem? Erre válaszul 1945 kitöltő közül összesen csak 35 nem-et kaptunk. Ennek ellenére még mindig a többség, szám szerint 1109 kitöltő nem vásárolt még csomagolásmentes boltban. Globálisan (tehát országszerte) a következő akadályok miatt:

  • nincs bolt a lakóhely közelében
  • nehézség és kényelmetlen a sok doboz cipelése
  • több időbe telik és külön szervezést igényel a csomagolásmentes vásárlás
  • kevés választék
  • ár/értékarányban nem éri meg ott vásárolni

De kaptunk pozitív visszajelzést is. A Pest megyei lakókra leszűkítve, azaz 1208 válaszból 575 válasz szerint nem körülményes a csomagolásmentes vásárlás, és ugyanezen személyek közül, ha nyílna a környékükön egy bolt, 707 kitöltő vásárolna ott.

Viszont akik nem vásárolnának csomagolásmentes boltokban, ha nyílna a környékükön, – visszatérünk globálisan a válaszadókra (60 személy) – a következőkkel indokolják:

  • drága
  • gondot okoz a tárolódobozok magunknál tartása, illetve a cipelése, főleg nagy kiszerelésben
  • kevés a kínálat
  • könnyebb és komfortosabb a megszokott szupermarketekben a vásárlás

Az utolsó kérdéssel pozitívan zártunk, a kitöltők 80,6% érdeklődik környezetbarát előadások, workshopok iránt is. Szerencsére már egyre több helyszín vagy szervezet tart a témában programokat. Nagyon javasoljuk az ezeken való részvételt, hiszen ennek köszönhetően egyrészt képbe kerülhetsz szakmailag alátámasztott információkkal a környezetvédelemről, másrészt megoldásokkal leszel gazdagabb, amivel segíthetsz a közvetlen környezeteden.

Konklúzió és tanácsok

Tény, hogy elsőként macerának tűnhet a csomagolásmentes bevásárlás, és, hogy könnyebb mindig kifogásokat találni, a megszokott kényelem mögé bújni. Viszont szeretném, hogy reálisabban lásd, valójában mik a csomagolásmentes boltok céljai, és mért érdemes ott vásárolni.

Való igaz, hogy a szupermarketeknek nagyobb a kínálata. De miért? Azokban a boltokban több import termék található, mint hazai. Ellenben a csomagolásmentes boltoknak a kínálatának minden egyes terméke sokkal kisebb ökológiai lábnyomot hagy maga után. Hogyha átgondoljuk valódi szükségleteinket, minimalizálnánk a fogyasztásunkat, akkor hamar világossá válik, hogy a csomagolásmentes boltok polcain mindent megtalálunk, amik egy letisztult, egészséges hétköznapokhoz kellenek. Aláírom, hogy a szupermarketekhez képest drágábbak a csomagolásmentes boltok termékei, viszont utóbbiak minőségi, lekövethető termékek, melyek csomagolásai nem szédítenek hatásvadász reklámokkal. Emellett a csomagolásmentes boltok nem csábítanak el 2:1-ben akciókkal sem, és nem tukmálják rád a nagy kiszereléseket, hanem megadják a lehetőséget, hogy pontosan annyit vásárolj, amennyire szükséged van. Azt a félelmet pedig, hogy a termékeket összetapogatják, a ne pazaroljról készült cikkel szeretném eloszlatni. Eleinte valóban nehézségnek tűnhetnek a dobozok cipelése és a vásárlás megtervezése, de ha eltelik pár alkalom és belejössz, utána már emlékezni se fogsz a kezdeti akadályokra!

Összességében nem arra kérlek téged, hogy holnaptól radikálisan megváltoztatva a gondolkodásmódod kizárólag csomagolásmentes boltokba járj, hanem arra, hogy kezdj el lépésenként nyitni a környezetbarát alternatívák felé! Bízom benne, hogy érveim után kaphatnak a csomagolásmentes boltok tőled is legalább arra esélyt, hogy megismerd őket.


(Visited 2 times, 1 visits today)

No Comments

    Leave a Reply

    Facebook
    Instagram